2012. április 29., vasárnap

Zöldspárgás rizottó

 "Spárgás rizottó a legnagyobb király, legnagyobb király, legnagyobb király...." - írta nmaris a facebookon, és azonnal igazat adtam neki, bár a gombás, a cukkinis, a padlizsános, meg akármilyenes rizottó is a legnagyobb király, de most épp spárgaszezon van ugyebár, - így amikor pont szemmagasságba került velem a zöldségüzlet polcán egy zacskó spárga, gyönyörű zöld bimbóival, egyből a királyság jutott eszembe!


A megmosott spárgák fejét levágtam, félretettem, majd a szárakat a fej felőli végüktől kezdve elkezdtem felvagdosni, (3 cm), amikor olyan részhez értem, ahol a szár már ellenállt, akkor ezt az alsó részt egyben hagyva félretettem. Ezeket a keményebb darabokat egy kisebb edényben feltettem főni, a főzővízbe sót és egy teáskanál cukrot is tettem. Amíg főtt, addig előkészítettem a többit a rizottóhoz:
felkarikáztam egy megtisztított póréhagyma kb egyharmadát, felkockáztam kb 10-15 dkg kolozsvári szalonnát.
Egy nagyobb edényben kevés olajon átpirítottam a húsos szalonnát, majd tettem hozzá egy kanál vajat meg a póréhagymát, fedő alatt megdinszteltem.
Közben szűrőkanállal kiszedtem a kemény spárgavégeket a főzővízből - a spárgát kidobtam, a főzővízbe beleszórtam az apróbbra darabolt spárgát, ezeket is főztem kb 10 percig.
A dinsztelt hagymára szórtam egy bögre rizst, - amit épp csak leöblítettem -, felengedtem kevés vízzel, egy dl félszáraz fehérborral (az volt itthon), sóztam, majd a spárga főzőlevét a spárgával együtt is hozzáadtam, és kevergetve puhára főztem. 
Az utolsó 5 percben egy csomag aprított petrezselyem-zöldet, és a spárgarügyeket is hozzáadtam, azoknak nem kell több főzés, hamar megpuhulnak! (Nyersen is finomak!)
Amikor a rizs megfőtt, belekevertem egy evőkanálnyi vajat.

Megjegyzés: kár volt bele a sonkaféle, kicsit elnyomja a spárga ízét.
Még szerencse, hogy a reszelt parmezánt eleve kizártam!

2 megjegyzés: